Waarom Pim Fortuyn Gelijk Krijgt

Overal ter wereld en in alle tijden fuseren de grote Culturen niet zonder Pijn.

Om Culturen te kunnen fuseren moeten we het Verleden herschrijven.

Sinds de komst van Hans Janmaat in 1982 durft de Nederlandse Politiek geen Culturele keuzes te maken, waardoor de problemen zich verergeren.

Globalisering -> Nativisme

In lijn met Europese democratieën ondergaat Nederland invloeden van digitalisering en globalisering, met economische groei en toenemende sociale verdeeldheid als gevolg. 

Binnenkort worden ook de best betaalde beroepen geraakt door “Slimme software”.

De verschillen tussen degenen die wel en niet profiteren van deze trend leiden tot sociale en sociaaleconomische marginalisatie en  politieke vervreemding, die gekoppeld aan de angst voor culturele erosie en economische ongelijkheid, de vraag naar populistische oplossingen vergroot.

Het niveau van nativisme en anti-immigratiestandpunten van de mainstream partijen en media versterkt deze tendens.

zie verder het Proefschrift in de bijlage.

LandPartijuitslagWerkloosInflatieArmoedeStijging
HongarijeFidesz53,8% (2022)3,90%10,70%12,50%+12,1%
Polen(PiS)43,6% (2023)5,20%12,60%13,20%+10,7%
ItaliëLega20,8% (2023)8,90%8,20%10,40%+10,1%
Frankrijk(RN)25,7% (2022)7,40%5,20%11,60%+6,6%
Duitsland(AfD)10,3% (2023)3,20%7,30%8,20%+5,8%
Oostenrijk(FPÖ)16,2% (2023)6,60%7,60%7,50%+7,9%
Zweden(SD)22,3% (2022)7,80%7,20%5,70%+8,0%
DenemarkenStram13,9% (2023)4,50%6,80%5,3 %+7,8%
NederlandPVV15,8% (2023)3,50%9,90%6,20%+10,5%
Een tabel gemaakt met BARD m.b.v. Eurostat-data. Armoede is een relatief getal: iemand is arm als hij of zij minder dan 60% van het mediane inkomen verdient.

Armoede correleert het hoogst met de verkiezingsuitslag.

De kolom stijging geeft aan hoeveel de verkiezingspercentages zijn gestegen t.o.v. de vorige verkiezingen.

Leeswijzer

Deel 1 : De z.g. gastarbeiders waren een gevolg van de Wederopbouw na de 2e wereldoorlog.

Deel 2: Daarna ging de economie weer conform de Kondratief Cyclus verlopen.

Alleen geen mens was zich meer bewust van de enorm groeiende Islam-cultuur waarvan de derde generatie rond 2000 naar de universiteit gingen.

Dit “conflict” werd door Pim Fortuyn opgerakeld toen de PvdA en de VVD in de kabinetten Kok (1994-2002) zaten.

Deel 3: Als we terug kijken kunnen we de golf zien aankomen die rond 2020 een totaal andere kant opgaat met een Global Brain wat niet alleen slaat op AI maar ook op Bewustwording.

Deel 4: De oplossing is het accepteren, dat werken niet meer het calvinistische doel is

Creativiteit en Vakmanschap worden de drijfveer van een nieuwe maatschappij.

de Bijlage bevat theorie.

naar de Conclusie

1 : De Aanleiding

Dit deel bestrijkt de periode 1945 tot nu

Het multiculturele drama

Paul Scheffer bracht in in 200 de discussie over de multiculturele samenleving op gang met zijn boek “”Het multiculturele drama”.

Hij is de hele wereld over geweest om zijn verhaal te vertellen en hoorde overal hetzelfde verhaal. Culturen fuseren nooit zonder een groot Conflict.

Hoe de Gastarbeiders in mijn leven kwamen

De Oorlog

Mijn vader Bart kwam uit Gelderland en belandde door de oorlog in Leiden waar hij via mijn tante Anna mijn moeder Christina van Biezen tegenkwam.

Ik werd in 1951 geboren en woonde met mijn Vader en Moeder, Tante Anna en opa Piet in één kamer en sliep naast de kolenkist.

Mijn vader kon niet lezen en schrijven waardoor er alleen extreem zwaar werk over bleef.

WederOpbouw

Uiteindelijk werkte hij bij een betonfabriek in Leiden waar ik ook een tijdje heb gewerkt in de zomervakantie.

in 1961 tekende de Nederlandse KVP minister van Sociale Zaken, Gerard (G.J.M.) Veldkamp een verdrag met Turkije.

Rond die kwamen de eerste gastarbeiders uit Turkije bij ons thuis een kopje koffie drinken op hun enige vrije zondag.

Economische Groei

40 jaar later kwam onze dochter langs met haar nieuwe vriend, de kleinzoon van mijn vaders collega.

Hij was klerenmaker geworden, zijn oude beroep, en zijn kleinzoon studeerde in Delft.

De Jaren Wim Kok

Van 1994-2002 vormden de VVD en de PvdA een kabinet met Wim Kok als MP.

Hier is de oorzaak te vinden voor de periode van 2002-nu waarin Pim Fortuiyn Op kwam en in de Geest bleef doorleven.

2: Cyclisch Model van Nederlandse Ontwikkelingen (1940-2040)

De wereld is cyclisch en die cyclus bestaat steeds vier fasen Op, Op/neer, neer/op en en Neer.

Verder zijn er ook altijd vier gezichtspunten namelijk, Economisch, Markt, Cultureel en Technologisch.

Die heb ik samen met GPT even snel in een volgorde gezet waardoor het duidelijk wordt dat we nu in een viervoudige crisis zitten.

De 4 kijken van PoC, Economie (Blauw/Rood),Markt (Roo/Groen), Cultuur (Groen/Geel) en Technologie (Geel/Blauw).

1940-1950: Opkomst

  • Economisch: Na de Tweede Wereldoorlog herstelde de Nederlandse economie, onder andere dankzij het Marshallplan en de wederopbouw.
  • Markt: Nieuwe economische markten ontstonden door de vraag naar wederopbouwmaterialen en consumptiegoederen.
  • Cultureel: De wederopbouwperiode leidde tot een herstel van de Nederlandse culturele identiteit en nationale trots.
  • Technologisch: Het begin van technologische innovaties, zoals de introductie van televisie in Nederland in 1951.

1950-1960: Consolidatie

  • Economisch: Er was sprake van economische consolidatie en groei, waarbij de welvaart toenam en de industrialisatie zich verder ontwikkelde.
  • Markt: De markt stabiliseerde zich na de wederopbouwperiode, met een groeiende middenklasse die bijdroeg aan een stabiele marktomgeving.
  • Cultureel: De Nederlandse samenleving consolideerde culturele waarden, waarbij traditionele normen en waarden werden versterkt.
  • Technologisch: Technologische ontwikkelingen, zoals de introductie van kleurentelevisie in de jaren 60.

1960-1980: Correctiefase

  • Economisch: Wereldwijde correctiefase met de oliecrisis van 1973, wat leidde tot economische uitdagingen en heroverweging van energiebronnen.
  • Markt: Opstand in marktstructuren, zoals de groei van multinational corporations en de opkomst van nieuwe economische modellen.
  • Cultureel: Opkomst van de islamitische cultuur in Nederland, met migratie uit landen als Marokko en Turkije.
  • Technologisch: Technologische disruptie, met de opkomst van de personal computer en informatietechnologie.

1980-2000: Opkomst na Correctiefase

  • Economisch: Economische opkomst na de correctiefase, met een sterke groei van de Nederlandse economie, mede door deregulering.
  • Markt: Remember-fase met marktinnovaties, zoals de opkomst van de financiële dienstensector en de ICT-industrie.
  • Cultureel: Remember-fase met de bouw van moskeeën en een grotere erkenning van culturele diversiteit.
  • Technologisch: Remember-fase met technologische vooruitgang, waaronder de opkomst van het internet en mobiele communicatie.

2000-2020: Huidige Conflictfase

  • Economisch: Mogelijke correctiefase in de economie met de financiële crisis van 2008 en de recente economische impact van de COVID-19-pandemie.
  • Markt: Conflictfase in marktdynamiek, met bijvoorbeeld de opkomst van online retail die traditionele winkels onder druk zet.
  • Cultureel: Conflictfase in culturele verschillen, geassocieerd met de islamitische cultuur, met discussies over integratie en diversiteit.
  • Technologisch: Conflictfase in technologische disruptie, zoals debatten over privacy in het tijdperk van big data en kunstmatige intelligentie.

2020-2040 (Voorspelling): Opkomst

  • Economisch: Voorspelling van een nieuwe opkomstfase, mogelijk gedreven door innovatie in sectoren zoals duurzame energie en biotechnologie.
  • Markt: Nieuwe kansen in de marktontwikkelingen, zoals de opkomst van groene technologieën en de circulaire economie.
  • Cultureel: Veranderingen in culturele dynamiek, met toenemende nadruk op inclusiviteit en culturele uitwisseling.
  • Technologisch: Voorspelling van technologische vooruitgang, bijvoorbeeld in kunstmatige intelligentie, quantumcomputing en nieuwe communicatietechnologieën.
Volgens Carlota Perez en Kondratieff zitten we op een meervoudig Kantelpunt, waarin de oude technologie eindelijk wordt vervangen door nieuwe technologie.

3. Cyclisch Model Van 1450-Nu

De volgende stap is revolutionair namelijk totaal nieuwe Technologie combineren met een ander Bewustzijn.

Het kantelpunt 1889 staat in het midden van twee vallende Muren in Parijs en Berlijn.

Cyclisch model van -550-NU

We staan voor een dramatische keuze n.l. terug naar de Bron of Vooruit een compleet nieuwe ruimte in.

De cyclus van de Westerse Cultuur volgens Mikhail Bakthin staat voor een fundamentele keuze of de Materieele Ruimte in met Elon Musk of terug naar de Geestelijke Bron van de Boedha.

Deel 4 de Nieuwe Mythe

Volgens de Russiche cultuur-onderzoeker Bakthin , een tijdgenoot van Kondratieff gaat de cultuur door vaste fasen, waarbij we nu op weg zijn naar een nieuwe mythe, die door Joseph Campbell al was voorspeld als de Monomyth, het pad van de Held, die wordt geroepen.

Het Pad van de Held met de 100 Gezichten vertaald in een PoC-model.

In mijn bespiegelingen over een maatschappij zonder werk kwam ik op de Arts&Crafts-beweging, die werd ingehaald door de 1e wereldoorlog, die nooit is gestopt en nu in de Oekraine wordt uitgevochten.

De roeping.
Love rising from the mists, Promise me this and only this,Holy breath touching me, like a wind song Sweet communion of a kiss
De cyclus van Bakhtin.

Conclusie

Nederland is een eindpunt van vier rivieren, die vier Noordelijke Culturen verbindt.

Met name de havensteden Rotterdam en Amsterdam waren al lang een multi-culturele smeltkroes totdat

de “gastarbeiders” uit Turkije en Marokko een nieuw cultuurelement buiten de Randstad introduceerden wat vanwege de vrijheid van godsdienst alle steun kreeg om zich te manifesteren.

De “multiculturele” samenleving werd een fiasco, omdat deze in zichzelf gesloten groep nog steeds gericht op het land van oorsprong, zich negatief begon te profileren in de media en daarmee ook in de door de media gestuurde politiek.

De enorme veranderingen in de economie gestuurd door communicatie-technologie (ICT) en AI marginaliseerd grote delen van de samenleving en raakt alle culturen, waarbij de raddraiers inclusief de “leiders” de Nationaal Socialistische kaart zijn gaan spelen, waardoor Nederland in een vier-dimensionele crisis is geraakt.

terug naar het begin

Cultuur-onafhankelijke Relatie-Patronen

Volgens Alan Fiske komen In iedere cultuur dezelfde relatiepatronen voor, die opkomen en vervallen volgens een cyclus-model:


In het boek “Virtuous Violence” beargumenteren Alan Fiske en Tage Shakti Rai dat geweld vaak wordt gezien als een morele daad, die wordt gepleegd in dienst van het creëren, behouden, beëindigen of eren van sociale relaties.

De auteurs stellen dat geweld niet altijd eenvoudigweg een kwestie is van agressie of kwaad, maar dat het vaak wordt gedreven door een verlangen om geliefden te beschermen, sociale normen te handhaven of wangedrag te straffen.

Omhoog of Omlaag Springen

Een land kan Versnellen en omlaag (Herinner) en Vertragen omhoog (Revolutie) springen.

In het eerste geval (Remember) valt het terug op een oud patroon, terwijl er anders een totaal nieuw patroon ontstaat.

De panarchiecyclus, zoals beschreven door C.S. Holling, omvat niet alleen fasen van opkomst, consolidatie, instabiliteit en vernieuwing, maar ook de concepten van “Revolt” en “Remember”.

Deze toevoegingen geven een dieper inzicht in de reacties van systemen op verandering.

Communitas (Opkomst): In de beginfase van de panarchiecyclus, wanneer gemeenschappen streven naar verbondenheid, is er een gevoel van saamhorigheid en samenwerking. Het systeem groeit, en er ontstaat een gevoel van welzijn.


Hierarchy (Consolidatie): Naarmate het systeem consolideert en hiërarchieën worden vastgesteld, kan er een zekere mate van efficiëntie en stabiliteit ontstaan. Leiderschap en autoriteit worden erkend als cruciale elementen in het handhaven van orde.


Equality (Revolt): Echter, de natuurlijke drang naar gelijkheid kan leiden tot een fase van “revolt”. Mensen kunnen in opstand komen tegen bestaande structuren, strevend naar meer gelijkheid en rechtvaardigheid. Dit kan resulteren in sociale bewegingen, conflicten en een breuk met de gevestigde orde.


Authority (Instabiliteit): In reactie op de opstand kan er een periode van instabiliteit ontstaan. Leiders kunnen proberen hun autoriteit te handhaven, mogelijk gebruikmakend van geweld. Tegelijkertijd kunnen mensen zich verzetten tegen deze autoritaire reacties, waardoor de spanningen toenemen.


Remember (Vernieuwing): Na de fase van instabiliteit kan het “remember”-aspect van de panarchiecyclus naar voren komen. Dit houdt in dat systemen leren van eerdere ervaringen. Gemeenschappen herinneren zich de lessen uit het verleden en proberen innovatieve oplossingen te vinden voor de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd.


Communitas (Vernieuwing): Met de geleerde lessen kunnen nieuwe vormen van gemeenschapsgevoel (Communitas) ontstaan. Het systeem begint aan een vernieuwde cyclus, met mogelijk nieuwe ideeën, structuren en gemeenschappelijke doelen.

Door deze elementen toe te voegen, wordt de panarchiecyclus complexer en meer adaptief. Het benadrukt het feit dat systemen niet alleen cyclisch zijn, maar ook veerkrachtig en in staat tot leren en aanpassing in het gezicht van verandering en verstoring.

Model Paths of Change

past op het model van Fiske en Holling en komt uit de Quaternion van Carl Jung die het weer uit de Alchemie en Egypte haalde.

De vier verticale en horizontale “spelen” komen ook voor in het model van Hfdst 1.

Waar komt het Populisme Vandaan?

In lijn met Europese democratieën ondergaat Nederland invloeden van globalisering, met economische groei en toenemende sociale verdeeldheid als gevolg. 

Politieke vervreemding, gekoppeld aan de angst voor culturele erosie en economische ongelijkheid, kan de vraag naar populistische oplossingen vergroten. 

De verschillen tussen degenen die wel en niet profiteren van globalisering kunnen leiden tot sociale en sociaaleconomische marginalisatie, waardoor de steun voor populistische partijen toeneemt. 

Vooral Nederlandse kiezers die zich sociaal gemarginaliseerd voelen, lijken vatbaarder voor de boodschap van populistische partijen, met name in welvarende en geglobaliseerde stedelijke gebieden.

Het niveau van nativisme en anti-immigratiestandpunten van zowel populistische als mainstream partijen kan de steun van kiezers beïnvloeden. 

terug naar het begin

druk hier